Sök:

Sökresultat:

38709 Uppsatser om Läsa mellan raderna - Sida 1 av 2581

Vad handlar texten om? : En studie om hur elevers lÀsförstÄelse kommer till uttryck samt kan identifieras vid ett litteraturarbete

En försÀmring av svenska elevers lÀsförstÄelse har skett under de                                  senaste tio Ären. Samtidigt som definitionen av lÀsförstÄelse Àr vida diskuterat vad lÀsförstÄelse innefattar eller ej. Enligt LÀroplanen för grundskola, skola och fritidshem 2011 Àr en godtagbar lÀsförstÄelse nÀr eleven uppvisar ett gott lÀsflyt och kan ÄterberÀtta explicita delar ur texten. I motsatts till lÀroplanen menar ett flertal forskare att lÀsförstÄelse innefattar sÄ mycket mer Àn ett gott lÀsflyt. Studien syftar till att synliggöra hur elevers lÀsförstÄelse kommer till uttryck och kan identifieras under ett litteraturarbete genom att fokusera pÄ förmÄgorna lÀsa pÄ raderna, mellan raderna och bortom raderna.

Samverkan mellan bibliotek och öppenvÄrd: En fallstudie av biblioterapi i Norrköping

The aim of this bachelor-thesis is to study how the City Library in Norrköping, in collaboration with the outpatient centre, GrÀnden, has assisted people with substance abuse problems through a bibliotherapeutic reading circle known as, MÀnniskor mellan raderna (People between the lines). My theoretical framework is based upon Ruth M. Tews and Berth Danermark?s theories. Tew states that in order to create a well-functioning team consisting of various professional competences, each individual needs to possess certain character traits including the ability to contribute with their unique competence and an openness to receive and absorb the other participants? contributions.

NÀrvarandet i det vÄrdande mötet : en litteraturstudie

Inom alla vÄrdformer möts patienter och vÄrdare. En viktig komponent i det vÄrdande mötet som presenteras i olika omvÄrdnadsteorier Àr att vÄrdaren Àr nÀrvarande i mötet med hela sitt jag. DÄ kan patienten kÀnna sig sedd och hörd samt kÀnna att vÄrdaren Àr delaktig. Studiens syfte var att belysa hur nÀrvarandet framtrÀder i ett vÄrdande möte. VÄr studie utgÄr frÄn en kvalitativ metodansats med fem vetenskapliga artiklar som analyseras med hjÀlp av innehÄllsanalys.

NÀrvarandet i det vÄrdande mötet - en litteraturstudie

Inom alla vÄrdformer möts patienter och vÄrdare. En viktig komponent i det vÄrdande mötet som presenteras i olika omvÄrdnadsteorier Àr att vÄrdaren Àr nÀrvarande i mötet med hela sitt jag. DÄ kan patienten kÀnna sig sedd och hörd samt kÀnna att vÄrdaren Àr delaktig. Studiens syfte var att belysa hur nÀrvarandet framtrÀder i ett vÄrdande möte. VÄr studie utgÄr frÄn en kvalitativ metodansats med fem vetenskapliga artiklar som analyseras med hjÀlp av innehÄllsanalys.

Yrkeskvalitet Mellan Raderna

?Yrkeskvalitet Mellan Raderna? syftar till att kartlÀgga hur den svenska lÀrarkÄren portrÀtteras i tvÄ stora dagstidningar, Sydsvenskan och DN. Analysen utförs i tvÄ steg genom en lÀttare innehÄllsanalys och en huvudanalys bestÄende av kritisk diskursanalys pÄ makro- och mikrostrukturell nivÄ. OmgÀrdar gör ocksÄ en komparativ ansats. De metodologiska vÀgvalen har sin grund i tre teorier; andra nivÄns agenda-setting, sociologisk karaktÀrsteori och ideologikritik/kritisk diskursanalys. Jag drar slutsatsen att det finns en radikal skillnad i de bÄda dagstidningarnas portrÀttering av den svenska lÀraren.

Att jobba med inferenser: lÀsa med förstÄelse

Arbetet handlar om elevers sÀtt att reflektera över lÀsning, det vill sÀga göra inferenser eller ?lÀsa mellan raderna?. Syftet med arbetet var att undersöka elevernas förmÄga att reflektera och dra egna slutsatser kring texten. LÀroplanen för det obligatoriska skolvÀsendet (1994) menar att: ?Skolan skall strÀva efter att varje elev lÀr sig anvÀnda sina kunskaper och redskap för att formulera och pröva antaganden och lösa problem, reflektera över erfarenheter och kritiskt granska och vÀrdera pÄstÄenden och förhÄllanden? (s.9).

Telefonsjuksköterskors upplevelser av kommunikation och bedömning av uppringare inom telefonrÄdgivning : En litteraturstudie

Syftet med föreliggande litteraturstudie var att beskriva telefonsjuksköterskors upplevelser av kommunikationen och de faktorer som pÄverkar kommunikationen med uppringare. Artikelsökningen utfördes via Cinahl och PubMed samt med hjÀlp av valda kÀllors referenslista. Tretton artiklar som överensstÀmde med syftet granskades. Resultatet visade att telefonsjuksköterskorna upplevde stress pÄ grund av tidsbrist och sjukvÄrdens bristande resurser. Samtal med en tredje person upplevdes som problematiskt eftersom informationen kunde missuppfattas och telefonsjuksköterskan saknade visualisering av patienten vilket försvÄrade bedömningen av vÄrdbehovet.

PÄ luffen : för att undersöka publika landsbygdsrum

Det Àr inte som att lÀsa en deckare, det finns ingen löst gÄta beskriven pÄ skriftens sista sidor. LÀser man delar av den hÀr skriften deltar man i delar av ett sammanhang. Jag föreslÄr att man lÀser den som en upplevelse. Mening skapas mellan delarna, mellan raderna, den blir till i mellanrummet. För att kunna lÀsa mellan raderna mÄste man först lÀsa raderna. DÄ Àr det möjligt att det jag vill berÀtta kan förmedlas. Varje del i den hÀr texten har egen mening.

Prognos av framtida inkomster hos CSN:s lÄntagare : En jÀmförande regressionsanalys mellan flera regressionsmetoder vid vÀnstertrunkerad data

Syftet med denna studie Àr att beskriva vilka natursyner som förmedlas i barnfilmerna Happy Feet (2006) och Wall-e (2008). Detta för att undersöka om de kan anvÀndas inom utbildning för hÄllbar utveckling i förskolan. Det har utförts en ekokritisk studie av materialet med ett idé- och ideologikritiskt perspektiv. Denna studie har utförts i strÀvan efter att bidra med ny forskning för omrÄdet utbildning för hÄllbar utveckling inom förskolan, dÄ det Àr ett tunt utforskat omrÄde.Resultatet av studien Àr att den antropocentriska natursynen dominerat i bÄda filmerna, men att de samtidigt ifrÄgasÀtts mellan raderna. Slutsatsen av studien Àr att innehÄllet i filmerna gÄr att anvÀnda som underlag för undervisning, till exempel för att kunna föra en diskussion i barngrupp om natursyner..

NÀr gör hjÀlpinformation mest nytta-vid urval eller estimering?

Syftet med denna studie Àr att beskriva vilka natursyner som förmedlas i barnfilmerna Happy Feet (2006) och Wall-e (2008). Detta för att undersöka om de kan anvÀndas inom utbildning för hÄllbar utveckling i förskolan. Det har utförts en ekokritisk studie av materialet med ett idé- och ideologikritiskt perspektiv. Denna studie har utförts i strÀvan efter att bidra med ny forskning för omrÄdet utbildning för hÄllbar utveckling inom förskolan, dÄ det Àr ett tunt utforskat omrÄde.Resultatet av studien Àr att den antropocentriska natursynen dominerat i bÄda filmerna, men att de samtidigt ifrÄgasÀtts mellan raderna. Slutsatsen av studien Àr att innehÄllet i filmerna gÄr att anvÀnda som underlag för undervisning, till exempel för att kunna föra en diskussion i barngrupp om natursyner..

Inget fel vid prediktering av el? : Prognostisering av elförbrukning hos elanvÀndare i Katrineholm och Linköping

Syftet med denna studie Àr att beskriva vilka natursyner som förmedlas i barnfilmerna Happy Feet (2006) och Wall-e (2008). Detta för att undersöka om de kan anvÀndas inom utbildning för hÄllbar utveckling i förskolan. Det har utförts en ekokritisk studie av materialet med ett idé- och ideologikritiskt perspektiv. Denna studie har utförts i strÀvan efter att bidra med ny forskning för omrÄdet utbildning för hÄllbar utveckling inom förskolan, dÄ det Àr ett tunt utforskat omrÄde.Resultatet av studien Àr att den antropocentriska natursynen dominerat i bÄda filmerna, men att de samtidigt ifrÄgasÀtts mellan raderna. Slutsatsen av studien Àr att innehÄllet i filmerna gÄr att anvÀnda som underlag för undervisning, till exempel för att kunna föra en diskussion i barngrupp om natursyner..

Skattning av kausala effekter vid effektmodifiering genom matchning pÄ funktioner av prognostic scores

Syftet med denna studie Àr att beskriva vilka natursyner som förmedlas i barnfilmerna Happy Feet (2006) och Wall-e (2008). Detta för att undersöka om de kan anvÀndas inom utbildning för hÄllbar utveckling i förskolan. Det har utförts en ekokritisk studie av materialet med ett idé- och ideologikritiskt perspektiv. Denna studie har utförts i strÀvan efter att bidra med ny forskning för omrÄdet utbildning för hÄllbar utveckling inom förskolan, dÄ det Àr ett tunt utforskat omrÄde.Resultatet av studien Àr att den antropocentriska natursynen dominerat i bÄda filmerna, men att de samtidigt ifrÄgasÀtts mellan raderna. Slutsatsen av studien Àr att innehÄllet i filmerna gÄr att anvÀnda som underlag för undervisning, till exempel för att kunna föra en diskussion i barngrupp om natursyner..

Mellan raderna dÀr normerna fÄr fÀste : En diskursanalys av tre lÀslÀror ur ett genusperspektiv

Syftet med denna studie har varit att med en diskursanalys granska tre lÀslÀror för Ärskurs 1-3ur ett genusperspektiv för att uppmÀrksamma hur könsnormer konstrueras och reproducerasi texten. Jag har undersökt hur karaktÀrerna skildras, resonerat kring hur eleverna kan pÄverkasav böckerna och sett om lÀslÀrorna Àr förenliga med lÀroplanen. Studien Àr kvalitativ med etthermeneutiskt förhÄllningssÀtt. Hirdmans teorier kring genuskontraktet, isÀrhÄllandet avkönen och hierarkin med mannen som norm, Àr grunden till analysen.Resultatet visar att traditionella könsnormer bÄde konstrueras och reproduceras i lÀslÀrornastext och bild men i varierande mÀngd. Alla tre lÀslÀror genomsyras av en mansnorm och dentydliga uppdelningen mellan barnen bidrar till ett upprÀtthÄllande av patriarkala strukturer.Huruvida lÀslÀrorna Àr förenliga med lÀroplanen Àr svÄrt att avgöra eftersom resultatet frÄnanalyserna inte Àr entydigt och lÀroplanen ger utrymme för en egen tolkning..

SjÀlvarkeologi

Under mina Är i skÄdespelaryrket har jag utvecklat ett allt starkare intresse för dramat mellan raderna i ett teatermanus. Jag vill fÄ syn pÄ hur och vad jag gör nÀr jag arbetar och samarbetar. Min bakgrund som naturvetare har pÄverkat mitt sÀtt att se pÄ vÀrlden: Àven konstnÀrligt Àr jag starkt inspirerad av ett naturvetenskapligt perspektiv .Jag har formulerat en skÄdespelarmetod som jag kallar sjÀlvarkeologi och redogör för dess bestÄndsdelar genom att lÄna dramaturgin hos en teaterhÀndelse: ett lÀsdrama. RollkaraktÀrerna representeras av de grundvalar pÄ vilka strategin vilar. Mina personliga drivkrafter och erfarenheter som tillsammans lett fram till behovet av en metod representerar pjÀsens grundkonflikt.

?Jag förstÄr inte! Kan du hjÀlpa mig?? En studie om Ätta lÀrares syn pÄ lÀsundervisning och lÀsutveckling

Syftet med studien Àr att undersöka hur Ätta lÀrare i Ärskurserna tre och fyra pÄ fyra olika skolor arbetar med lÀsundervisning och lÀsutveckling. Ytterligare ett syfte Àr att se om det finns skillnader mellan Ärskurs tre och fyra i deras syn pÄ arbetet med lÀsundervisning och lÀsutveckling. Den metod som anvÀnds till studien Àr intervjuer. Resultaten visar att lÀrarna anvÀnder sig av i stort sett samma metoder i sin undervisning dÄ sju av lÀrarna till exempel har höglÀsning med sina elever. En skillnad mellan lÀrarna i Ärskurs tre och fyra som framkom under intervjuerna var deras olika förvÀntningar pÄ sina elever.

1 NĂ€sta sida ->